Känns det som att ditt abonnemang har gått i ide? Då kan ditt abonnemang vara spärrat. Så här väcker du det till liv igen! 😴
💡 Ifall du glömt din PIN, PUK eller skärmlåskod, så har vi en guide du kan följa här.
Varför är det spärrat?
Det finns flera anledningar till att ett abonnemang kan bli spärrat – allt från en missad betalning till att du själv valt att spärra det vid exempelvis stöld. Oavsett vad som ligger bakom, så finns det en lösning!
I den här guiden går vi igenom de vanligaste typerna av spärrar och hur du enkelt häver dem – steg för steg.
📩 Spärrad pga obetald faktura
Spärren hävs automatiskt när vi fått in betalningen.
När försvinner spärren?
Spärren kan inte tas bort förrän betalningen har kommit in till oss. När du betalat så är det bara att avvakta så försvinner spärren automatiskt. Kundservice kan inte ta bort spärren.
Det är snabbast att betala din faktura med Swish på Mitt3 - du loggar in här med BankID, skrollar ned till din faktura och väljer att betala med Swish.
Min faktura är hos inkasso
Spärren kan inte tas bort förrän ärendet hos Alektum är klart och de skickat betalningen till oss. När du betalat till Alektum så är det bara att avvakta så försvinner spärren automatiskt. Kundservice kan inte ta bort spärren.
Skaffa autogiro
För att undvika att missa betalningen så kan du ansöka om autogiro, så dras fakturan automatiskt vid förfallodatumet varje månad. Klicka här.
🔒 Spärrad pga kostnadskontroll
Fått SMS om att kostnadskontroll blivit aktiverat?
Hur tar jag bort spärren?
Ifall du uppnått taket för din kostnadskontroll så behöver du ändra den för att fortsätta använda abonnemanget. Detta gör du på Mitt3:
- Logga in på Mitt3 med BankID
- Välj abonnemanget det gäller
- Skrolla ned och klicka på Abonnemangsdetaljer
- Skrolla ned till Kostnadskontroll och klicka på Ändra
Kostnadskontroll för data i utlandet
Ifall du uppnått kostnadstaket för data i utlandet så spärras surfen. Du behöver höja den för att fortsätta använda surf. Detta måste du göra även om du befinner dig i ett land där surf ingår. Gör det via Mitt3 genom att logga in med BankID.
🙋 Har du spärrat abonnemanget?
Ex. vid stöld, förlust eller någon annan anledning.
Hur tar jag bort spärren?
Har du tidigare varit i kontakt med oss för att spärra abonnemanget och vill nu ta bort den, så kontaktar du oss här på chatten.
Har du fått ett nytt SIM-kort?
Om du tidigare spärrat abonnemanget för en stöld eller förlust och fått ett nytt SIM-kort, så behöver vi ta bort spärren. Kontakta oss här på chatten så hjälper vi dig.
Vill du spärra vissa funktioner?
Vi har en guide här som visar alla guider vi har, så att du kan ha full kontroll över vad som kan göras på abonnemanget! 🤳
