Ändra förfallodatum på fakturor till den 27:e eller 28:e

Kategori: Faktura

En återkommande kundsynpunkt här i forumet är att fakturorna förfaller den 26:e varje månad vilket ställer till det för de som får lön den 27:e. Ur en företagsekonomisk synpunkt förstår jag att det kan vara en fördel att inte ha den sista i månaden som förfallodatum eftersom fakturan då riskerar att inte bli betald om det inte finns tillräckligt med pengar på kundens konto.

En rimlig kompromiss borde vara att ändra förfallodatum till den den 27:e eller 28:e varje månad. Det skulle innebära att lönen har kommit in på kontot för alla, men samtidigt dras inte betalningen den sista så det är sannolikt att de flesta betalningar går igenom som de ska. Kanske blir det rent av fler betalningar som går igenom eftersom alla de som får lön den 27:e då har fått in pengarna på kontot.

Tack för din idé @Qwirks😊

Jag förstår precis. Vad jag vet så är det rätt nyligen som vi ändrat förfallodatumet, men jag ska kika närmre på detta och se över ifall det skulle finnas något alternativ. Jag återkommer när jag fått svar! 


Ny idéPågående

Tjena @Qwirks!

Vill bara uppdatera denna tråd med att förslaget just nu hanteras internt, och att vi håller på att se över detta närmre. Så som du säger, verkar det vara flera som reagerat på denna ändring - men jag har i dagsläget ingen information ifall förfallodatumet ska bytas från 26:e till något annat.

Jag ser till att uppdatera denna tråd, så fort jag vet mer 😊


Det är bra med en förändring till senare , då det också blir smidigare med att skaffa Autogiro & E- Faktura för kunderna . Eftersom löntagare iaf har sin lön 25 /27e på kontot . Har för mig att även Hallon bytte till sent förfallodatum, som är 1:e varje månad . 
 

Det bör också skapa nöjdare kunder och färre ärenden till support gällande fakturor och förfallodatum . 


Bra initiativ, det här måste ändras, som det är nu så riskerar ju många att få betala extra kostnader för missade inbetalningar för att lönen inte kommit in på kontot än.


Bra idé!


Varför tar det månader att diskutera detta förresten? Av alla fakturor jag har varje månad så är det bara Tre som ska ha betalt först. 


Hej igen! 👋

Det har tagit sin tid i att komma fram till något och jag ber om ursäkt att mitt svar dröjt så länge som det gjort.

Vi har haft en dialog gällande förfallodatumet under en längre tid, men vi har landat i att ingen ändring kommer ske just nu. Vi fortsätter dialogen internt och tar kontinuerligt med allas åsikter som kommer in här på 3Community, eller genom andra kanaler - så fortsätt gärna att skicka in er feedback till oss, och vad ni tycker om våra tjänster! Vi uppskattar det enormt.

Jag hoppas att vi kan ordna något som fungerar bra för alla i framtiden 😊

Tack för ert tålamod!


Vad är det för argument som talar över att det ska vara kvar på samma 26e ? Typ vad det fördelar / att det är bra .

 

Tänker att ett förändrat och senarelagt fakturadatum gör att :

  1. Folk betalar i tid .
  2. Kundservice får mindre belastning,
  3. Kunder blir nöjdare , skapar mindre irritation. Mer kunder stannar därefter kvar .

    Kunder är känsliga när det skapar irritation , stress i vardagen över förfallodatum för en faktura liksom .Man vill ju bara att det ska flyta på

Helt orimligt att ni på 3 inte klarar av att ändra till senare förfallodatum. Det skapar ju problem för flertalet av era kunder. Ni är alltså så kissenödiga för att era kunder skall hinna supa upp lönen på två extra dagar? Inte OK. Heller inte OK att ni inte erbjuder e-faktura, utan man skall hålla på med autogiro. Denna fråga kan enskilt få mig att byta operatör så fort bindningstiden upphör. Vill inte vara kund till stenåldersföretag som inte ser till kundrelationer.  / Affe


@Affe Tre erbjuder efaktura. Du kan ansöka om det istället för autogiro antingen direkt via din bank. 


@Affe 

Om du hellre vill ha e-faktura , så har du information här hur du går till väga . 
 

 

/ F 


Det hade varit ett bra samarbete med dotterbolaget om detta . Då dom har många som önskar autogiro & e-faktura . Samt Swish . Eftersom dom enbart betalar med en köp transaktion med sitt bankkort . ( som bör kosta operatöen en viss del för att tillhandahålla den tjänsten .  
 

Fördelen är ju dock den enda att man betalar sin 1:e varje månad . Vore bra med mer samarbeten melllan bolagen eftersom som man sitter i samma hus och saker påverkar båda bolagen . Så som att va kvar kunder hos sina bolag . 
 

Så det bästa hade ju varit att båda operatörerna samarbetade över detta för nöjdare kunder . Och kan ändra på ett av betalsätten för faktura till att typ använda Swish och som förslag 28:e i månaden . Så har man 1 av   Dom 3-4 betalsätten som val för senare förfallodag .

Sen är ju Swish en snabb betalning där pengarna går in direkt och räkningen blir grön och betalad . Istället för andra betalvalen som har dröjestid i Systemet för att bli bekräftad som betalad och visas som grön gjord räkning . 
Så om ett gott samarbete av Tre & Hallon som är dotterbolaget . Så bör man göra många kunder glada och slippa deras irritation över datum och betalsätt . Eftersom man får se att kunderna hos Hallon , och Tre är ju totalen av alla tillsammans . Så det är viktigt att man gör allt för att kunder ska vara kvar och nöjda . Och det kan man ju göra med ett sånt här samarbete gällande betalsätt . 
 

Får hoppas man kan hitta ett sett iaf . Som Swish vid senare förfallodag . För båda Operatörerna , så skulle det göra ökad kundnöjdhet totalt sett och kunder skulle få en bättre bild av företagen och stanna kvar som lojala.Och då kanske man rekommenderar operatörerna för nära och kära 👌🏻


@Affe Tre erbjuder efaktura. Du kan ansöka om det istället för autogiro antingen direkt via din bank. 

Utmärkt, det valet fanns inte när jag tecknade avtalet. 

Mvh 

Affe


Jag lämnar nu Tre med mina tre nummer (mitt och barnens). Beslutet blev lättare när ni är den operatör som ska vara fyrkantiga och ha betalt tidigare än de andra. Dessutom är er 5G-täckning och utbyggnad usel. Jämför med andra operatörers kartor. Jag bor ändå i en Stockholmskommun med närmare 40 009 invånare. 5G-täckning finns inte och finns inte heller med något planerat på er karta för det. Ha det bra! 


Lyfter återigen denna fråga. I princip samtliga regionanställda i Sverige, samt många inom kommun får lönen den 27e (i praktiken den tredje sista bankdagen, men det blir i praktiken oftast den 27e). Det är då så klart helt orimligt att Tre ska kräva betalning en dag innan löning för en stor del av Sveriges arbetande befolkning.


Lyfter återigen denna fråga. I princip samtliga regionanställda i Sverige, samt många inom kommun får lönen den 27e (i praktiken den tredje sista bankdagen, men det blir i praktiken oftast den 27e). Det är då så klart helt orimligt att Tre ska kräva betalning en dag innan löning för en stor del av Sveriges arbetande befolkning.

 

@agpath Tack för att du lyfter detta! Feedback som kommer in här är superbra och är saker jag lyfter hela tiden internt.

Jag förstår och beklagar att datumet förfaller senare än önskat för de flesta här. Såsom det ser ut just nu kommer inte förfallodatumet att ändras tyvärr. Jag för denna dialog internt kontinuerligt, och samlar in er feedback för förbättringar vi kan göra. Jag hoppas verkligen att vi kan lösa så att det fungerar bra för alla i framtiden, och jag återkommer här så fort jag har andra besked.


Det är faktiskt lite svårt att förstå hur resonemanget går inne hos Tre i denna fråga. Det känns ju som en oerhört enkel lösning att flytta förfallodatum en dag eller två. Nu gissar jag att Tres anställda får lön den 25:e, och då kan man ju föreställa sig hur det skulle kännas om alla fakturor förföll den 24:e i månaden.

För att testa idén internt vore det lite kul om någon föreslog att förfallodatum skulle ändras till den 24:e och se vilket rungande nej det skulle ge.


Troligen vi måste hitta ett sätt att kontakta någon som sitter högst upp hos 3 och visa att kunderna är missnöjda för kundtjänst kommer aldrig lösa detta. Vi borde tänka två ggr innan vi köper tjänster från 3 nästa gång. Det bara jobbigt att man ska ha pengar på kontot bara för att betala nöje istället för viktigare saker. Finns också risken att dom gör detta med flit så att föl får påminnelse fakturor. 


@Affe Tre erbjuder efaktura. Du kan ansöka om det istället för autogiro antingen direkt via din bank. 

Utmärkt, det valet fanns inte när jag tecknade avtalet. 

Mvh 

Affe

Det blir samma förfallodatum tyvärr. 


Det brukar vara så att det är den tredje sista bankdagen i månaden som räknas, så egentligen är det inte ett fast datum 27e som lönen kommer. Denna månad kom lönen idag (26e) just för att fredag är en röd dag nu till påsk.