Skip to main content
Ambassadör
August 4, 2023
Inte genomförd

Ändra förfallodatum på fakturor till den 27:e eller 28:e

• August 4, 2023
  • 28 svar
  • 1670 visningar

En återkommande kundsynpunkt här i forumet är att fakturorna förfaller den 26:e varje månad vilket ställer till det för de som får lön den 27:e. Ur en företagsekonomisk synpunkt förstår jag att det kan vara en fördel att inte ha den sista i månaden som förfallodatum eftersom fakturan då riskerar att inte bli betald om det inte finns tillräckligt med pengar på kundens konto.

En rimlig kompromiss borde vara att ändra förfallodatum till den den 27:e eller 28:e varje månad. Det skulle innebära att lönen har kommit in på kontot för alla, men samtidigt dras inte betalningen den sista så det är sannolikt att de flesta betalningar går igenom som de ska. Kanske blir det rent av fler betalningar som går igenom eftersom alla de som får lön den 27:e då har fått in pengarna på kontot.

Fäst svar från Limpen

(Tack för påminnelsen ​@Qwirks)

Hej!

Senaste beskedet vi har fått är att detta inte kommer att genomföras.

Jag ändrar därför status på idén till “Inte genomförd”.

Vi uppdaterar denna tråd om någonting ändras!

PågåendeInte genomförd

28 svar

Hjälte
March 26, 2024

Det brukar vara så att det är den tredje sista bankdagen i månaden som räknas, så egentligen är det inte ett fast datum 27e som lönen kommer. Denna månad kom lönen idag (26e) just för att fredag är en röd dag nu till påsk.

August 13, 2024

Vilket skämt att 3 skriver att de uppskattar feedback när de uppenbarligen skiter fullständigt i den feedback de får. Annars skulle de ju göra något åt detta när de varit medvetna om det i nästan ett år.

Om jag hade vetat det här krånglet hade jag aldrig tecknat avtal med 3 och jag ångrar verkligen att jag gjorde det. Jag trodde 3 var ett seriöst företag men att inte vara anpassad till sveriges löntagare i sin fakturering är så otroligt oseriöst, och att inte bry sig om de problem det ställer till utan bara skriva "tack för feedback" utan förklaring till varför de väljer att fakturera dagen innan en stor del av kundernas lönedatum är också så obrytt. Jag har aldrig varit med om ett seriöst företag som ger mig problem av det här slaget i regelbunden fakturering och jag har hela mitt arbetsliv haft löneutbetalning den 27e. 

Längtar tills min bindningstid gått ut och jag kan gå tillbaka till bättre leverantörer. Nu ska jag dras med det här krånglet i två år.

Limpen
Community Manager
Moderator
September 8, 2025

(Tack för påminnelsen ​@Qwirks)

Hej!

Senaste beskedet vi har fått är att detta inte kommer att genomföras.

Jag ändrar därför status på idén till “Inte genomförd”.

Vi uppdaterar denna tråd om någonting ändras!

PågåendeInte genomförd
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Nykomling
January 27, 2026

Hej,

Jag vill påminna om att denna tråd är 2 år gammal 2026. Med det sagt vill jag hävda att det, milt uttryckt, är iögonfallande att en dylik justering inte går att genomföra. Kort uttryckt; svagt.

Det förefaller som om förseningsavgiften ingår i er affärsplan, vilket är vad det är men inte desto mindre bestickande. Det är inte att vara behjälplig, ha en bra service eller att möta kundens behov eller ens ta till sig av utvecklingsförslag.

//Fredrik

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
January 29, 2026

Hej,

Jag vill påminna om att denna tråd är 2 år gammal 2026. Med det sagt vill jag hävda att det, milt uttryckt, är iögonfallande att en dylik justering inte går att genomföra. Kort uttryckt; svagt.

Det förefaller som om förseningsavgiften ingår i er affärsplan, vilket är vad det är men inte desto mindre bestickande. Det är inte att vara behjälplig, ha en bra service eller att möta kundens behov eller ens ta till sig av utvecklingsförslag.

//Fredrik

Hej Fredrik!

Jag hör dig, och det är många som delar din åsikt. Tyvärr är det senaste beskedet vi fått att det inte kommer att ändras.

Det betyder dock inte att vi ”räknar med” förseningsavgifter, och vi tar verkligen med oss kritiken vidare. Vi ser alltid över vår fakturaprocess och utmanar delar som exempelvis formuleringar, tydlighet, digital upplevelse, förfallodatum med mera. Skulle det här beslutet ändras så kommer vi att återkomma i den här tråden.

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Nykomling
January 29, 2026

Hej JeppePeppe,
Ja, jag är inte imponerad, tacksam eller en glad kund men uppskattar din återkoppling.

Vänligen
Fredrik

Nykomling
May 25, 2026

Hej igen! 👋

Det har tagit sin tid i att komma fram till något och jag ber om ursäkt att mitt svar dröjt så länge som det gjort.

Vi har haft en dialog gällande förfallodatumet under en längre tid, men vi har landat i att ingen ändring kommer ske just nu. Vi fortsätter dialogen internt och tar kontinuerligt med allas åsikter som kommer in här på 3Community, eller genom andra kanaler - så fortsätt gärna att skicka in er feedback till oss, och vad ni tycker om våra tjänster! Vi uppskattar det enormt.

Jag hoppas att vi kan ordna något som fungerar bra för alla i framtiden 😊

Tack för ert tålamod!

Nykomling
May 25, 2026

Bevisligen så lyssnar ni inte på kundens önskan. Många som får lön 27:e. 
Kunden i fokus👏👏👏