Skip to main content
JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
September 11, 2025

iPhone 17 leveranstid

• September 11, 2025
  • 398 svar
  • 59484 visningar

Vi vet att många väntar ivrigt på sin nya iPhone 17 – och att det finns en hel del frågor kring leveranstider. Det är helt förståeligt, särskilt vid en så populär lansering. Vi vill därför samla information här och samtidigt ta emot er feedback och funderingar.

Vad betyder statusen "Beställning mottagen"?

Det betyder att vi har tagit emot din order, men att vi ännu inte fått telefonen från tillverkaren. Så fort din mobil nått vårt lager och börjar hanteras, så uppdateras din order på Mitt3. Beställningarna skickas i turordning.

Varför dröjer leveransen?

Vid stora lanseringar som denna är det svårt för tillverkaren att ge exakt leveransinformation. Leveranstiden kan variera beroende på modell, färg och minnesstorlek. Det innebär att din orderstatus kan stå som "Beställning mottagen" under en längre tid – även om allt är i sin ordning.

Hur vet jag när jag får min mobil?

Tyvärr får vi ingen exakt leveransinformation från tillverkaren förrän mobilen finns i vårt lager. Då uppdateras din orderstatus automatiskt inne på Mitt3.

Kan kundservice hjälpa mig med mer information?

Nej, kundservice har ingen mer information än den som finns på Mitt3.

💬 Vi vet att det är många frågor just nu, och här kan du även skriva fritt om din upplevelse - vi följer tråden och tar med oss era kommentarer.

398 svar

Rookie
October 1, 2025

@K_Marx håller med dig 100%! Jag beställde min mobil 13:e och fick inte den på 19/09 och tänkte “okej men det kan vara för jag beställde den lite senare” och nu har det gått en och en halv vecka efter lanseringen och har fortfarande hört inget om min mobil. Folk som förbeställde hos Telenor fick deras på lanserings dagen. Det känns som problemet är bara jättedåligt planering från Tre.

Jag beställde vid kl 18 den 12/9 men har inte fått någon ny status i appen ännu. Givetvis beror det på att jag köpte en vanlig 17 i grön färg vilket verkar vara den modell som flest har beställt. En kollega beställde en vit Air den 14/9 och fick den runt den 19/9, så där gick det fort. Tre har ju gjort tabben (som många operatörer gör år efter år) att de inte räknat med hur många som skulle beställa just en vanlig 17 och kanske just den gröna, så då har de inte köpt in tillräckligt med telefoner. Urbota dumt. T.o.m jag var alltså för sent ute för att få med första leveransen av just den telefonen och färgen och då beställde jag samma dag. Så antingen har de köpt in för få av den typen eller så har andra som beställt efter mig fått telefonen istället. 

det mest ärliga vore att berätta för kunderna hur många av varje modell som är på ingång till dem. ”Obekräftat datum från leverantören”…vad är det för bs? Vad betyder det? Att det kan dröja ytterligare flera veckor innan Tre ens får in från Apple? Riktigt uselt hanterat i så fall. 

Spot on. Otroligt låg nivå på Tre’s kommunikation med kunderna. Givetvis vet de när de får leverans, men det är antagligen så pass uselt att det inte är något de vill presentera till kund.

Jag närmar mig också gränsen då jag avbokar. På ren princip. 

Rookie
October 1, 2025

Ja när jag ringde Tre 23 September och beställde 17 Pro Orange 256GB, frågade jag om den fans i lager, säljaren svarade då att det finns gott om alla färgerna i lager nu.

Ska man tolka det som en lögn eller att de i lager går till telefonkön som jag inte blev informerad om?

Entusiast
October 2, 2025

Någon mer som har"beräknad leverans v44" på det skalet man fick med gratis?

Hoppas verkligen inte det speglar leveranstiden på mobilen😵‍💫

Tycker 3 kan ge oss lite info nu så man har någon hum om hur man ligger till. 

Entusiast
October 2, 2025

Ja när jag ringde Tre 23 September och beställde 17 Pro Orange 256GB, frågade jag om den fans i lager, säljaren svarade då att det finns gott om alla färgerna i lager nu.

Ska man tolka det som en lögn eller att de i lager går till telefonkön som jag inte blev informerad om?

Tveksam att Tre har eget lager nånstans. Säkert allt beställs från Apple på sätt vi gör själva och dom bara väntar tills när det kommer fram utan att ha information. Tre tjänar inte pengar på telefonen utan från abonnemanget. 

Nykomling
October 2, 2025

Haha. V.44 då har man riktigt tur. V.46 förmodligen. 

Entusiast
October 2, 2025

Står vecka 41 på skalet för mig men inget på mobilen. Stått så länge nu. 

Rookie
October 2, 2025

Telefonerna som kommer in till Tre måste såklart levereras in i lagersaldot och sen börja plockas till de som har beställningar. Kan absolut gör att det ser ut som att telefonen finns i lager en kort period. Det är så nästan alla lager / e-commerce sidor funkar.

Håller dock med många andra om att informationen har varit bristfällig. För egen del har jag en 15 Pro som jag är jättenöjd med, har beställt en 17 pro mest för kamerans skull. Fick ett bra pris av tre och eftersom priset var betydligt lägre hos Tre än Apple Store valde jag att köpa hos 3. Mina 3 Pro airpods hämtade jag dock upp på lanseringsdagen hos Apple Store. 

Men det vore på sin plats att goodwill kompensera något för den långa leveranstiden. 

Nykomling
October 2, 2025

Står vecka 43 på skalet för mig. Enda jag hört från tre förutom denna tråd är ett SMS som antagligen var ett massutskick att sitta lugnt i båten. 

Rookie
October 2, 2025

Telefonerna som kommer in till Tre måste såklart levereras in i lagersaldot och sen börja plockas till de som har beställningar. Kan absolut gör att det ser ut som att telefonen finns i lager en kort period. Det är så nästan alla lager / e-commerce sidor funkar.

Håller dock med många andra om att informationen har varit bristfällig. För egen del har jag en 15 Pro som jag är jättenöjd med, har beställt en 17 pro mest för kamerans skull. Fick ett bra pris av tre och eftersom priset var betydligt lägre hos Tre än Apple Store valde jag att köpa hos 3. Mina 3 Pro airpods hämtade jag dock upp på lanseringsdagen hos Apple Store. 

Men det vore på sin plats att goodwill kompensera något för den långa leveranstiden. 

Tveksamt att det är så det fungerar. 

1 förbeställning = 1 allokering i lagersaldot. 

Tre vet precis hur många telefoner de får i varje leverans. När de har bekräftelse på att X antal telefoner skickas ut till dem, så kommer X antal att subtraheras från allokerade antalen. Så att påstå deras system inte allokerar till kunden är för mig väldigt osannolikt. Självklart vet de hur många telefoner som behövs, och det vet dem för att det loggas i deras system. 

Tre kan mycket bättre än såhär, men tar för givet att kunderna är korkade och väljer att ge oss denna usla service för att vi inte skulle förstå bättre. 

Entusiast
October 2, 2025

Har förstått att det inte spelar någon som helst roll vad vi kunder säger i detta forum.

Dom har några anställda som har i uppgift att skriva här för att lugna ner kunderna men just nu märker man att dom inte har något vettigt att framföra då det är helt tyst.

Jag själv har haft comviq samt telia vid alla stora iphone släpp och 3 har utan tvekan varit den operatör som har varit sämst med information.