Besvarat

4g+(LTE Advanced) , 3FriendTone , Slut på surf.

  • 8 December 2020
  • 4 svar
  • 499 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hallå i stugan i rusket ;) Slänger på lite gott & blandat i frågeväg här. Kan inte sova på nätterna för detta så nu måste de ut :P 

1#

Jag har en fundering angånde 4g+ /4g advanced hur tillgängligheten är och om man märker av / ser att man får den täckningen ? Hastighetsspann / utbyggnad? 

Kan inte se något på täckningskartan angående detta ;)

Går den på annat band , frekvenser jämfört med övriga 3g/lte osv. 

Bor centralt i Göteborg & har Iphone X . Kan ju inte tänka mig att den är för gammal för detta … Har la ändå hållt på några år.. 

 

Hoppar lätt på 5G när ni är bortåt Svingeln / Olskroken . Och när apple är mogna för mina krav :P 


2#

 

Scrollade i forumet som vanligt och läst en tråd om surf som tagit slut för en person . Och då tvärdör ju kontakten med världen helt enkelt tills man pröjsat upp påfyllning eller helt enkelt väntar till 1e… 

Dock har inte jag detta problemet.

Men kan inte 3 tillgodose en begränsning på hastigheten istället för strypa helt . Typ sänkning till 5 mbits . Samhället behöver ju rulla i form av att betala kollektivtrafik och dyligt samhällviktiga saker. Detta gör bra signaler från 3 till sina kunder.

 


3# 

Mitt tredje och sista förslag är också från en annan tråd jag låste i all hast . Som var DNA för “3” - 

Signalen / friendtone “ 3 is a magic number “ .  Det va ju kult och hellre de en pip pip pip …. ! 

Antar friendtone e borta hela o hållet dessvärre … Men vore jäkla skoj , coolt om detta kunde komma tillbaka ! Man ska aldrig glömma sitt DNA ;) 


 

För övrigt : Värt att nämna för folk som vill rikta mot mast , appen “ FindTower “ är bra .. Lirar på min ios. Kanske finns på android me . Vem vet

 

Önskar gärna någon mast åt BÖ / Lunden . Då jag ser närmaste är Stampen & redbergsvägen. Och ganska kalt bortåt härlanda / kålltorp/ Östra sjukhuset.  

 

Tack för detta , Mvh Fredrik Å

icon

Bäst svar av Pettersson 8 December 2020, 20:34

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Hej,

 

#1

LTE Advanced, även kallat 4G+, finns i stora delar av 3s nät. LTE-A kallas det när två frekvenser aggregeras. Om, exempelvis, två frekvenser där bandbredden är 10MHz var slås ihop blir det då 20MHz vilket tillåter högre hastigheter, en stabilare uppkoppling och bättre kapacitet. I storstäderna verkar 3 ha lite olika kombinationer som används beroende på behoven i områdena. LTE-A använder alltså exakt samma frekvenser som övriga 4G/LTE-nätet, skillnaden är bara att flera frekvenser kan kombineras. 

Din iPhone har stöd för LTE-A - men iPhones visar ej när de använder det. Jag skulle gissa på att din telefon använder frekvenserna b1/2100Mhz och band 20/800MHz samt till och från även band 7/2600MHz eller band 38 (TDD 2600 och 38 stora delar av tiden. Exakt hur hastigheten ser ut beror på hur nätet är konfigurerat, vilka frekvenser som används och hur kapaciteten ser ut på de olika siterna. Jag har fått upp emot 300Mbit/s via 4G i Stockholm med en iPhone 12 Pro Max. 

För 3G används 900MHz och 2100MHz. För 4G används 800MHz, 2100MHz, 2600MHz (FDD) och 2600MHz (TDD). 

#3

Jag håller med dig! Finns ju kvar i Danmark. 🎶

#FindTower-appen

Appen är ingen du bör lite på. I mitt närområde finns det flertalet saknade siter - men även siter som är markerade på fel ställen. Även i andra områden jag har koll på, visas de felaktigt. Exakt hur appen får reda på var siterna ska finnas framgår inte - men vanligtvis brukar de försöka gissa på var siterna finns utifrån användarna av appen. Detta gör att det sällan stämmer speciellt bra. 

Det finns motsvarande appar för Android-telefoner - de har dock samma problem. Informationen stämmer inte med verkligheten. Kul grej - kan absolut vara så - men inget att lita speciellt mycket på. 

Exempel: en av 3s konkurrenter visar på sin egna täckningskarta var deras siter finns. I ett område har de fyra siter, enligt FindTower visas det tolv siter. Ingen av dessa tolv visas på rätt plats heller. I ett annat område jag jämför med, är det samma sak. Ingen site visas på korrekt plats och antalet är felaktigt.

Lite därför inte på appen. Den fyller ingen funktion. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Snyggt svar @Pettersson

Ja @frodrik91! Jag håller med er, om jag var i kommando så hade “3 is a magic number” varit kvar! :heart_eyes:

Användarnivå 6
Emblem +40

Snyggt svar @Pettersson

Ja @frodrik91! Jag håller med er, om jag var i kommando så hade “3 is a magic number” varit kvar! :heart_eyes:

Kan man lobba detta uppåt inom 3 på något sett ? Om du kan ta de vidare !  Så det kommer på agendan om förbättringar ! Är säkert många kunder som gärna vill se detta !

Användarnivå 7
Emblem +36

@frodrik91 Det gör jag absolut min vän! Vet att det är många som undrar vart den tog vägen. Jag lever på hoppet om att den en dag gör en episk “return” :sunglasses:

Svara