Fråga

använder inte data mrn kommer att betalla

  • 15 June 2023
  • 1 svar
  • 58 visningar

Hej

Jag är utomlands och hela tiden kommer att jag har andvänt data men mobil data är avstängd!! Jag är jätte besviken varför hela tiden kommer att betala mer pengar om den?! Vad händer? Jag använder inte telefonet här och mobil data och roaming är avstängd från Sverige?! 

Det är nervos när man betalar för ingenting!

 

Tack

Väntar på svår!


1 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Bitola 

Vad har du för slags Abonnemang ? Storlek på surfpott .

Tror inte riktigt det finns något bra svar på hur vissa kostnader kan förekomma trots att man har “Roaming” avstängt när man är utomlands med sin mobil . Men på något vis kopplar mobilen upp sig ändå vid vissa tillfällen , som t.ex exemplen nedan.

Så även “Wi-Fi” Samtal verkar vara något som rekommenderas att ha avstängt .

 

“Det händer att mobilen kopplar upp sig trots att mobildata + roaming är avstängd. Rekommendationen är att ta ut sim-kortet när man är utomlands för att undvika detta.

Det hjälper inte om man har flight mode aktiverat om mobilen behöver starta om för då kan det bli att den hinner koppla upp sig innan man hinner slå på flight mode igen

 

Om det kanske kan ske kostnader av att mobilen hämtar “platsdata” vid användning av appar som behöver det . Trots att “Roaming” är avstängt. 

Men tror säkert det finns någon som kan ha bättre förklaring till varför vissa kostnader uppstår .

Kan tänka mig att vid kontakt till 3 Kundservice , så kan man få mer information om varför det uppkommer & hur man kan säkerställa att det inte sker igen.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

Svara