bluffmail?

  • 29 May 2022
  • 2 svar
  • 207 visningar

Jag har fått ett Mail där jag ska bekräfta min e-post från 3. Klickade på ”bekräfta” och kom till nästa sida där jag ombeds fylla i mitt personnummer. Det känns suspekt. Det har dem ju redan på avtalet.

Är detta ett bluff-Mail?


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @Jojoooo 

Jag skulle absolut säga att det är bluffmejl i försök att få tag på dina uppgifter och göra en “ID / Identitetskapning “ .För att sedan försöka tömma personers bank konton tex.

Företag kontaktar inte sina kunder på det sättet . Speciellt när man vet att man redan har avtal med “3” och inte har något nytt aktuellt ärende med 3 eller annat företag just för stunden .

 

Mitt tips är att “ALDRIG” klicka på “bekräfta” på mail , speciellt inte att skriva in personuppgifter av något slag. Företag har kontakt med sina kunder via kundservice på telefon eller fysiska möten/butiker i detta läget “3” butik .Även brev hem förekommer ju med bland annat faktura om man nu inte har E-faktura/Autogiro , eller gällande något annat ärende.

Ärenden utan personliga uppgifter kan ju förekomma då i chatt support/kundservice .

Radera direkt & även töm “Papperskorgen “ därefter så det är väck för gott . Ska kunna gå att blockera / rapportera sånt här missbruk också i mail företagen.

Kan även finnas antivirus program som skyddar en del mot sådant här , beroende då på vad man har för enhet , mobil (android/Apple iOS) eller PC/Mac.

 

Likväl om det kan komma sms om något man ska hämta på posten , men man vet att man verkligen inte har köpt något och behöver legitimera sig .

 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@Jojoooo Hej,

 

Tre skickar ibland ut mail för att bekräfta kontaktuppgifter de har till dig som kund. I de fall de vill bekräfta mailadressen skickar de ut ett mail till berörd e-postadress och ber dig klicka på “Bekräfta e-postadress”. Du ska, efter det, inte behöva fylla i några uppgifter om du inte vill logga in på Mitt3 direkt efteråt. 

Ett sätt för att kontrollera äktheten i ett mail är att se hur det är formulerat och om språkbruket är korrekt eller innehåller massa grammatiska fel. Det går även att se vilken avsändaren är, samt vilken webbadress bekräfta-knappen tar dig till. 

 

Det är dock alltid toppen att vara på sin vakt och ifrågasätta om det inte känns helt rätt. 

 

Vill du uppdatera din mailadress kan du alltid göra det själv direkt på Mitt3 som du når via Tres hemsida. 💻

Svara