Fråga

dålig hastighet i smedby/brånnestad, norrköping (5G+)

  • 10 December 2023
  • 36 svar
  • 238 visningar

Användarnivå 2

Hej allesammans.

Jag har testat en lång tid hastigheten i norrköping där det skall finnas 5G+ nät. Jag kommer upp mot 50-600 maximalt, spelar ingen roll vart jag befinner mig i Norrköping, även om jag står under masten..

jag har en Iphone 14 Pro, ingen symbol att jag är ansluten till 5G+ syns.

läst att flertal personer kommit upp i hastigheterna 1Gbit+


36 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Hej,

 

det låter som bra hastigheter du får i 5G-nätet. Exakt vilken hastighet du får beror bland annat på var du befinner dig i förhållande till masten, hur många användare som är aktiva och vilken enhet du testar med. 

Normalhastigheterna i Tres nät är som följer; 3G: 3 - 16 Mbit/s, 4G: 10 - 80 Mbit/s, 5G: 10 - 100 Mbit/s, 5G+: 200 - 600 Mbit/s. Att du får upp till 600Mbit/s är alltså fullt normalt. Vid riktigt goda förhållanden går det att surfa i över 1000Mbit/s i 5G+nätet. 

När du testar, vilken tjänst använder du då? Använder du webbläsaren eller någon app? iPhone visar inte 5G+ i statusfältet, utan 5G visas oavsett om du är ansluten till 5G eller 5G+-nätet.

Användarnivå 2

@Pettersson Hej,

Hastigheterna är bra om man inte jämför med vad som marknadsförs.

Man skall kunna surfa i hastigheter upp mot 1000 mbit, det har jag aldrig upplevt, i 1 årstid.
Skulle nog säga att marknadsföringen bör vara "kan komma upp mot 600mbit."

Med telenor får jag olika hastigheter och har fått hastigheter över 1000 mbit, flertal gånger.

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson Hej,

Hastigheterna är bra om man inte jämför med vad som marknadsförs.

Man skall kunna surfa i hastigheter upp mot 1000 mbit, det har jag aldrig upplevt, i 1 årstid.
Skulle nog säga att marknadsföringen bör vara "kan komma upp mot 600mbit."

Med telenor får jag olika hastigheter och har fått hastigheter över 1000 mbit, flertal gånger.

Som @Pettersson skriver så är det goda förhållande som gör att du kan komma upp i 1Gbit. Att snitta på 600 Mbit anser jag är mycket väl gott mot vad Tre marknadsför för 5g+. I Göteborg ligger jag på samma hastigheter.

När jag sist var i Norrköping så blev jag positivt överraskad att svarstiden alltid låg under 10 ms, vilket ingen annan stad med 5g+ kan leverera, än så länge! Även då kom jag upp i 1Gbit i centrala Norrköping. 

Nu har även Tre börjat använda band 1 som ankarband för 5g+ vilket gör det mer stabilare så förhoppningsvis kommer du märka av en förbättring i framtiden. 

 

 

Användarnivå 2

@Martin 3 kund i 18år 

Jag snittar 300 mbit i 5g+ området.

När testa du hastigheten centralt? För har aldrig själv kommit upp i de hastigheterna.

Men de skall uppdatera masterna inom 6 månader enligt täckningskartan, så hoppas på bättre hastighet.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Vilken app använder du när du testar? Samt vilken server testar du mot? Har du batterisparläge aktiverat på din telefon? 

Användarnivå 2

@Pettersson 

bredbandskollen, server anycast(global)

inget sparläge. Även bredbandsroutern ger 300 mbit.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Använd gärna Speedtest-appen istället. Denna: https://apps.apple.com/us/app/speedtest-by-ookla/id300704847 Testa då gärna med SUNET eller Hi3G Access AB-servern. 

Bredbandskollen klarar inte alltid att mäta höga hastigheter verkar det som. Exempelvis på mitt bredband hemma visar Bredbandskollen mycket lägre hastighet än vad ett mer avancerat test gör. Speedtest visar ett mer korrekt resultat. Nu senast fastnade den på 26Mbit/s i uppladdning - trots att om jag laddar upp en fil så är det drygt 800Mbit/s det ligger på.

Användarnivå 2

Tack ! @Pettersson 
ska testa :)

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin 3 kund i 18år

Jag snittar 300 mbit i 5g+ området.

När testa du hastigheten centralt? För har aldrig själv kommit upp i de hastigheterna.

Men de skall uppdatera masterna inom 6 månader enligt täckningskartan, så hoppas på bättre hastighet.

Jag var i Norrköping för ett år sedan. Testade vid Centralstationen med omnejd. Änvänder både Brebandskollen och Speedtest. Båda visar i princip samma resultat.

Användarnivå 2

@Pettersson 

har testat och speedtest var sämre, men det är sådana hastigheter jag kommer upp till, masten är 50-100m bort.

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Jag tycker att hastigheterna även på Bredbandskollen ser lite underliga ut, eftersom uppladdningshastigheten är låg. Vilken server testade du mot med Speedtest? Är du säker på att det är Tre som har sina antenner på den platsen? Om du befinner dig så nära borde hastigheten nämligen bara bättre. 

Har du tillvalstjänsten 3Snabbast på ditt abonnemang? Tänker om det är där begränsningen finns.

Användarnivå 2

Testade dem du nämnde tres och sunset, har testat olika men speedtest ger dåliga värden.

bredbandskollen är bättre hastigheter.

jag har 3fullfart och det är som snabbaste.

jag har testat framför masten, får 400-500 mbit

har pratat med 3 och de sa vart masten var :)

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Superkonstigt tycker jag. Vet du om någon annan har Tre i samma område? 500Mbit/s är en bra hastighet på 5G+-nätet, men 250 är kanske lite lågt vid de förhållandena du beskriver.

Det borde inte göra någon skillnad, men du kan ju testa att inaktivera det andra simkortet du har igång. Samt göra en återställning av nätverksinställningarna i din telefon för att se om det blir någon skillnad. Se även till att du har senaste uppdateringen av din iPhone, iOS 17.2 borde släppas under veckan som ska ha en uppdatering av modemet vilket kan påverka hastigheten också. 

 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

Testade dem du nämnde tres och sunset, har testat olika men speedtest ger dåliga värden.

bredbandskollen är bättre hastigheter.

jag har 3fullfart och det är som snabbaste.

jag har testat framför masten, får 400-500 mbit

har pratat med 3 och de sa vart masten var :)

@Sulle Det var inte mycket att skryta om på dina bilder från Speedtest och Brebandskollen. Vilken adress befinner du dig på när du testar? Jag har hyfsat koll på var siterna är placerade i Norrköping. 

@Pettersson Tror du en omstart av mobilen kan hjälpa? Efter mycket app-uppdateringar så brukar mobilen bli "seg"... 

 

Användarnivå 2

500 mbit komme man upp mot ibland, men när ska man kunna ha tillgång till 1000 mbit? Vad är bästa omständigheterna? För man bör kunna surfa i 800 mbit när alla sover och man bor så nära masten, enligt min tolkning.

Användarnivå 2

@Martin 3 kund i 18år har testat på många ställen, men murkelgatan testa jag på och ånstadsgatan, ånestadsgatan är mycket sämre 😳

det ska finnas en mast vid kyrkan i brånnestad

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Alltså 1000Mbps är vid riktigt bra förhållanden. Det är inte en hastighet som Tre säljer in egentligen, utan det är upp till 1000Mbps. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala osv finns det flera ställen det går att få hastigheter över 1000Mbps också. Det bör alltså gå fint i Norrköping också. 

Just 5G+ är ju på en hög frekvens vilket gör att det finns mycket yttre förhållanden som kan påverka - en högre frekvens tar sig sämre genom byggnader, träd osv än vad en låg frekvens gör. 

Mobilnät ger aldrig en garanterad hastighet, varför du inte kan räkna med 800Mbps bara för att det är på natten. Normalhastighet är som sagt enligt tidigare inlägg, det är en hastighet i det spannet du bör kunna räkna med. Dock, med det sagt bör du kunna få högre hastigheter vid goda förhållanden.

  • Vilken version av iOS har du på din telefon?
  • Har du testat att inaktivera ditt andra simkort?
  • Har du testat att nollställa nätverksinställningarna? 
  • Har du någon VPN på din telefon, exempelvis via jobbet eller liknande?
Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin 3 kund i 18år har testat på många ställen, men murkelgatan testa jag på och ånstadsgatan, ånestadsgatan är mycket sämre 😳

det ska finnas en mast vid kyrkan i brånnestad

@Sulle Det är en monopole-site vid kyrkan som sagt och det är den kundtjänst refererar till. Siten är 5g-site! Ånstadsgatan ligger en bit ifrån som sagt men samtidigt emellan två siter så det borde vara god täckning där?! Du har en site uppe på berget vid Bjärbyskolan också som täcker över Ånstadsgatan. Osäker om den är 5g-site men annars borde du få ut en bra hastighet ändå tack vare NSA throughput standard. 

 

Användarnivå 2

@Pettersson 

  • Vilken version av iOS har du på din telefon?

senaste

  • Har du testat att inaktivera ditt andra simkort?

Ja

  • Har du testat att nollställa nätverksinställningarna? 

ja

  • Har du någon VPN på din telefon, exempelvis via jobbet eller liknande?

ja men inte aktiverad

 

Användarnivå 2

@Martin 3 kund i 18år 

mycket bra info där! Tack!

vill du förtydliga vad monopole-site är? Är den inte 5G+ 

sen har jag läst på täckningskartan att uppdatering på masterna i området skall uppgraderas inom 3-6månader, något du har koll på?

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin 3 kund i 18år

mycket bra info där! Tack!

vill du förtydliga vad monopole-site är? Är den inte 5G+ 

sen har jag läst på täckningskartan att uppdatering på masterna i området skall uppgraderas inom 3-6månader, något du har koll på?

Varsågod 👍 @Sulle 

Uppdatering kan innebära allt från mjukvara till hårdvara till att byta en antenn, så det är svårt att veta vad dom menar specifikt med uppdateringar på täckningskartan. Kanske kan @JeppePeppe se om något är på gång?

En monopole-site är bara en benämning på vilken typ av konstruktion siten är bygg i, se bilden här nedan så vet du hur en sådan ser ut 😉

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Sulle Testa att uppdatera till iOS 17.2 som precis har släppts och se om det blir någon skillnad. Annars vore det spännande om du känner någon annan med Tre som kan testa på samma plats för att se om det är någon skillnad, för att kunna utesluta om det är något med ditt abonnemang. Det kan ju även vara så att nätet i Norrköping är belastat vilket gör att du inte når högre hastigheter trots vad du beskriver som goda förhållanden. 

Användarnivå 2

@Martin 3 kund i 18år 

Såg att du skrev att den masten vid kyrkan är 5G, alltså inte 5G+? 😳 tre påpekade att den masten var nära och 5G+ så därav skulle vara topp hastigheten 🤷🏻‍♂️

 

@Pettersson ska göra det, tack! 
tror dock inte de hjälper men värt ett försök :)

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin 3 kund i 18år

Såg att du skrev att den masten vid kyrkan är 5G, alltså inte 5G+? 😳 tre påpekade att den masten var nära och 5G+ så därav skulle vara topp hastigheten 🤷🏻‍♂️

 

@Pettersson ska göra det, tack! 
tror dock inte de hjälper men värt ett försök :)

@Sulle 5g eller 5g+, är bara ett marknadsföringsätt inom telekom! Lite som 4g och 4g+ var en gång i tiden…

Monopole-siten som jag nämnde är 5g NSA, dvs det är monterat Ericsson Air-antenner som sänder på C-bandet, dvs 3500 MHz. Det är detta 3 kallar 5g+ och kan i teorin ge hastigheter upp till 600 Mbit...

"Vanlig" 5g enligt 3 är på 2100-bandet och ger inte alls några högre hastigheter. Jag upplever att 4g LTE-A bättre till och med.. 

Användarnivå 2

Detta i lindövägen :) sånna hastigheter jag förväntar mig i brånnestad. 

Svara