Fråga

Försämrad hastighet bredband

  • 11 November 2023
  • 20 svar
  • 272 visningar

Sedan i fredags kväll 2023-11-10 har hastigheten på mitt bredband kraftigt försämrats från runt 100 Mbps till mellan 5-20 Mbps. Hänt något med masten eller har ni strypt mitt abonnemang? Med kortet från telefonen (Hallon) laddar det fortfarande fullt, även med det kortet i routern laddar det fullt.


20 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Spjutås 

I vilket område är det du upplever dessa problem ?

Har du gjort en omstart av routern för bredbandet ? Eller du bytt korten under tiden den varit igång?

Får du med mobilen med Hallon-kort runt 100 Mbps när du gör ett test ? Och även får du ca 100 Mbps när du har Hallon kortet inkopplat i routern?

Vilken router är det du har ?

/F

Nu är masten nästan död…. runt 2Mbps oavsett enhet. Totalt 7 olika enheter och 3 olika simkort testade.

Full mottagning men ingen hastighet på 4G all.

Plats enligt täckningskartan är CRQX+3G Spjutås, Sverige.

Spjutås 51195 Öxabäck.

Routern är en TPlink MR600 med takantenn och 450m till masten (ser den genom fönstret)

Signalförhållandena i routern är:

RSSI 100% (redovisas tyvärr inte i dbm)

RSRP -79dbm

RSRQ -12db

SNR 23.4db

Låst på Band 1 och 20 ger det normalt fin fin 4G+

Ja! Allt i denna ändan är felsökt omstartat och testat på multipla olika enheter, alla med likvärdiga resultat. 

 

Jag har också samma problem här med mitt mobila bredband (på Tres dyraste mobilabonnemang), och det har pågått i precis samma tidsperiod. I fredags och lördags hade jag en katastrofalt mycket urusel internethastighet, många gånger så dålig att inte en mätningssajt ens ville mäta någonting. Jag brukar toppa på upp till 200 Mbit/s mitt i centrala Skene, men det här är bara absoluta toppar. Normalt brukar jag få ut 60-150 Mbit/s. Jag har en Motorola Edge 20 lite 5G och kör internetdelning från den till en MacBook Air. I fredags och lördags hade jag bara 0-5 Mbit/s, sen i söndags, måndags och tisdags, då har jag haft runt 100 Mbit/s under morgnarna, men 0-5 till kvällarna. Och idag har jag samma skit som under de senaste dagarna. Att starta om mobilen eller datorn, inget av detta hjälper. Det här talar inte till fördel för någon på Tre, precis. De måste ha något fel på sina master.

I dag ligger hastigheten på runt 50Mbps, fortfarande knappt hälften av vad vi brukar ha men en viss förbättring ändå.

Kanske att Tre håller på att felsöka nu?

Hur är det för dig Skenebo?

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva läget som det är nu. Jag är på jobbet, borta på Assberg. Jag gjorde en mätning hemma i morse, och resultatet var dåligt. När jag sen kom till jobbet, så ville inte en bredbandsmätare ens mäta internethastigheten här. Men så provade jag att stänga av mitt VPN, och då, helt plötsligt så exploderade internethastigheten till 40-50 Mbit/s. Att stänga av mitt VPN har jag provat tidigare, men det hjälper nästan aldrig, det gjorde det inte tidigare heller. Men nu råkar det göra det av någon konstig anledning. Jag brukar nämligen köra med VPN påslaget, för det skyddar mot hackarangrepp, virus och spårning. Mätningssajter ville inte ens dyka upp med VPN påslaget idag, men så provar jag att stänga av det, vilket som sagt nästan aldrig hjälper, idag var det ett undantagsfall på det, så går det bra här just nu.

 

Om Tre redan har börjat felsöka och så, vore väl kanske inte fel nu heller. Med tanke på hur länge vi har fått uppleva det här problemet, så gick jag in på Tres driftinformation. De ska tydligen göra underhållsarbeten här i kommunen nu i natt. Vi får hoppas att det hjälper.

Ja vi får hoppas nattens arbeten ger något. här är det nere på nivåer under 5 Mbps igen……

Återkommer i morgon.

Ja, till slut när kvällen kom igår, så fick jag samma skit jag också. Och nu det var oavsett om mitt VPN var påslaget eller avstängt, det vill säga som nästan alltid. Men nu vaknade jag upp till en ny morgon, veckans sista arbetsdag, nu mättes jag till runt 100 Mbit/s, och jag kör med VPN påslaget. Hoppas att du har samma hastigheter och att de nu håller i sig för oss både under hela dagen och de andra kommande dagar.

Har fortsatt mäta över dygnets alla timmar och slutsatsen blir att kapaciteten drastiskt har försämrats. Enda gången jag kommer upp i hastigheter runt och lite över 100Mbps är nattetid när jag är typ själv på masten. Övriga tider på dygnet ligger det på 3-35Mbps…… Antingen har befolkningen med Tre abonnemang runt Öxabäck ökat med 4-600% över en kväll eller också är det fel någonstans, alternativt att man medvetet sänkt kapaciteten?? Resultaten är liktydiga på telefon och bredbandsmodemet med två olika sim. Här är det Band 1 och 20 som gäller för carrier aggregation (4G+)

Vilka band eller frekvenser används nere i byn Skenebo?

Jag har också fortsatt mäta min internethastighet sedan gårdagen, inte blev det ett dugg bättre för mig heller. Endast om morgnarna som jag kommer upp i 100 Mbit/s jag också, eller lite över detta. Under lunchtid var det olika hastigheter, igår på jobbet hade jag 40-50 Mbit/s, idag under lunchtid endast runt 30. Jag tror inte att läget blir bättre till kvällen med tanke på vilken skit jag har fått uppleva med så drastiskt sjunkande hastigheter. Även igår kväll hade jag 0-5 Mbit/s, men inte bara hemma, för att krydda till det lite extra. Borås står inte med bland Tres 5G-städer, men på Knalleland har Tre ett 5G-nät redan. Oavsett om det var 4G±- eller 5G-nätet i Borås, så hade jag samma skit, 0-5 Mbit/s. Kan du tänka dig det? Oavsett om jag är hemma eller i Borås, eller någon annanstans för den delen, det spelar ingen roll, jag får samma skit, och det hjälper inte att starta om mobilen heller.

 

Varför vi upplever de här problemen som på detta viset är nog ett mysterium så länge inte Tre själva förklarar var problemet ligger. Det kan ha hänt precis vad sjutton som helst här, att Tre medvetet gör en miljon reklam för sitt bredband, hur bra det ska vara, folk köper Tres bredband, vips, så mångdubblas antalet personer med Tres bredband här i kommunen, och så räcker inte kapaciteten längre. Inte uteslutet att de på Tre själva medvetet har sänkt kapaciteten heller, eller bara sänkte våra internethastigheter. Och hur var det med natten mellan torsdagen och fredagen, som Tre uppgav att de skulle göra underhållsarbeten på masterna i kommunen? Jag ser redan resultatet, det var inget som har hänt sedan dess. Från runt 100 Mbit/s under gårdagsmorgonen, så sjönk jag till 40-50 under lunchtid, och till kvällen det sista till 0-5 oavsett om jag är hemma eller, som det var i det här fallet, att jag var i Borås. Och idag sjönk jag från runt 100 till runt 30 vid det tillfället då jag skrev det här.

 

Hade det varit kraftigt skyfall med snö här i området och jag sjönk från 100 till 30 Mbit/s på grund av det, så hade jag förstått mig på det. Men nu är det knappt något minsta moln i himlen, inte en droppe regn som kommer, och så går bredbandshastigheten åt skogen redan här och nu.

 

Nej, de på Tre får skärpa sig, annars får jag tacka för mig. Jag har flyttat in till Skene under sommaren 2017. Bara någon månad efter inflyttningen kom företaget Blacklink för att installera fiber och en fiberbox i min lägenhet. Ändå använde jag mig aldrig av det än, jag kan ha haft problem med att hitta det billigaste fiberbredbandsalternativet. Nu har jag dock hittat det billigaste bredbandsalternativet som 63 procent av alla kunder som skrev omdömen på TrustPilot är nöjda över. Jag funderar redan nu på att byta från det jag har nu, fri surf hos Tre, till Hallon med 5 GB per månad, vilket i så fall blir fullt tillräckligt då jag i så fall ska ha fiberbredband istället. Jag surfar ju knappt någonting när jag är borta, det är mest hemma jag gör åt all data. Och att mobilsurfen gick så mycket långsammare varje vinter, vilket i för sig kanske inte är så förvånande om det går sämre vid skyfall med snö, men ändå frustrerande, det borde jag kunna undvika genom just fiber, eftersom fiberkablarna är nedgrävda under marken och signalen går genom dem istället för luften, så kan fiberbredbandet inte påverkas av väderleksförhållanden, med mindre det kommer ett åskoväder som gör att jag måste dra ut all den utrustning och får då köra en kort stund på mobilsurf istället. Jag har inte blivit kund hos Tre för att efter ett halvår behöva uppleva de här problemen, vid nederbördsfria väderleksförhållanden och oavsett var jag än befinner mig dessutom. Nej, jag funderar på att byta till fiber och Hallon redan nu efter alla dagar med det här eländet.

Är det någon från Tre som följer dessa chattar?

I så fall hade det varit trevligt med lite input om frågeställningarna ovan.

Tar en uppdatering då.

Senaste två dagarna har hastigheten legat ganska stabilt. Dock endast 50Mbps ned men stabilt. Skall tilläggas att denna hastigheten endast nås med 4G+, i detta fallet vid en kombination av band 1 och 20. Det är en riktigt bedrövlig hastighet när man betänker att jag har dom mottagningsförhållandena lag har, se ovan.

Användarnivå 6
Emblem +40

Nu är masten nästan död…. runt 2Mbps oavsett enhet. Totalt 7 olika enheter och 3 olika simkort testade.

Full mottagning men ingen hastighet på 4G all.

Plats enligt täckningskartan är CRQX+3G Spjutås, Sverige.

Spjutås 51195 Öxabäck.

Routern är en TPlink MR600 med takantenn och 450m till masten (ser den genom fönstret)

Signalförhållandena i routern är:

RSSI 100% (redovisas tyvärr inte i dbm)

RSRP -79dbm

RSRQ -12db

SNR 23.4db

Låst på Band 1 och 20 ger det normalt fin fin 4G+

Ja! Allt i denna ändan är felsökt omstartat och testat på multipla olika enheter, alla med likvärdiga resultat. 

 

Ser ut som du bara är kopplad på Band 1 på 2100 MHz för stunden.Och därmed får 4G enbart och inte 4G+. Det får du först när fler band arbetar tillsammans.Som du säger när du fått in Band 1 & Band 20 samtidigt så får du 4G+ / LTE-A.

Har du testat att släppa låsningarna ? Och låta routern välja själv . Och se vilka band den ansluter sig till efter en omstart.

Det är inte säkert att 3 finns på just den masten.Utan att det kan vara andra Operatörer.  För det kan vara så att du är ansluten till annan mast även om den är så nära. Är inga uppgifter man får reda på , mer än att kundservice kan “hjälpa” en med vägledning i vilken riktning man ska ha sin antenn inställd till eller vart man bör placera sin router.

Vad är det för “takantenn” du använder ihop med routern ?

Har du varit i kontakt med kundservice något ? Så dom fått till sig att något inte står rätt till i mobilnätet i det området och kan undersöka det mer .Och kanske göra en täckningsfelanmälan om det skulle behövas.

/F

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag har också fortsatt mäta min internethastighet sedan gårdagen, inte blev det ett dugg bättre för mig heller. Endast om morgnarna som jag kommer upp i 100 Mbit/s jag också, eller lite över detta. Under lunchtid var det olika hastigheter, igår på jobbet hade jag 40-50 Mbit/s, idag under lunchtid endast runt 30. Jag tror inte att läget blir bättre till kvällen med tanke på vilken skit jag har fått uppleva med så drastiskt sjunkande hastigheter. Även igår kväll hade jag 0-5 Mbit/s, men inte bara hemma, för att krydda till det lite extra. Borås står inte med bland Tres 5G-städer, men på Knalleland har Tre ett 5G-nät redan. Oavsett om det var 4G±- eller 5G-nätet i Borås, så hade jag samma skit, 0-5 Mbit/s. Kan du tänka dig det? Oavsett om jag är hemma eller i Borås, eller någon annanstans för den delen, det spelar ingen roll, jag får samma skit, och det hjälper inte att starta om mobilen heller.

 

Varför vi upplever de här problemen som på detta viset är nog ett mysterium så länge inte Tre själva förklarar var problemet ligger. Det kan ha hänt precis vad sjutton som helst här, att Tre medvetet gör en miljon reklam för sitt bredband, hur bra det ska vara, folk köper Tres bredband, vips, så mångdubblas antalet personer med Tres bredband här i kommunen, och så räcker inte kapaciteten längre. Inte uteslutet att de på Tre själva medvetet har sänkt kapaciteten heller, eller bara sänkte våra internethastigheter. Och hur var det med natten mellan torsdagen och fredagen, som Tre uppgav att de skulle göra underhållsarbeten på masterna i kommunen? Jag ser redan resultatet, det var inget som har hänt sedan dess. Från runt 100 Mbit/s under gårdagsmorgonen, så sjönk jag till 40-50 under lunchtid, och till kvällen det sista till 0-5 oavsett om jag är hemma eller, som det var i det här fallet, att jag var i Borås. Och idag sjönk jag från runt 100 till runt 30 vid det tillfället då jag skrev det här.

 

Hade det varit kraftigt skyfall med snö här i området och jag sjönk från 100 till 30 Mbit/s på grund av det, så hade jag förstått mig på det. Men nu är det knappt något minsta moln i himlen, inte en droppe regn som kommer, och så går bredbandshastigheten åt skogen redan här och nu.

 

Nej, de på Tre får skärpa sig, annars får jag tacka för mig. Jag har flyttat in till Skene under sommaren 2017. Bara någon månad efter inflyttningen kom företaget Blacklink för att installera fiber och en fiberbox i min lägenhet. Ändå använde jag mig aldrig av det än, jag kan ha haft problem med att hitta det billigaste fiberbredbandsalternativet. Nu har jag dock hittat det billigaste bredbandsalternativet som 63 procent av alla kunder som skrev omdömen på TrustPilot är nöjda över. Jag funderar redan nu på att byta från det jag har nu, fri surf hos Tre, till Hallon med 5 GB per månad, vilket i så fall blir fullt tillräckligt då jag i så fall ska ha fiberbredband istället. Jag surfar ju knappt någonting när jag är borta, det är mest hemma jag gör åt all data. Och att mobilsurfen gick så mycket långsammare varje vinter, vilket i för sig kanske inte är så förvånande om det går sämre vid skyfall med snö, men ändå frustrerande, det borde jag kunna undvika genom just fiber, eftersom fiberkablarna är nedgrävda under marken och signalen går genom dem istället för luften, så kan fiberbredbandet inte påverkas av väderleksförhållanden, med mindre det kommer ett åskoväder som gör att jag måste dra ut all den utrustning och får då köra en kort stund på mobilsurf istället. Jag har inte blivit kund hos Tre för att efter ett halvår behöva uppleva de här problemen, vid nederbördsfria väderleksförhållanden och oavsett var jag än befinner mig dessutom. Nej, jag funderar på att byta till fiber och Hallon redan nu efter alla dagar med det här eländet.

 

Här är den utbyggnaden som gjorts i Borås/Knalleland. 5G Band N78 , 3500 MHz.

Låter konstigt att du får sådana resultat när du är även där. Där borde du ju få bra resultat med 3G och 4G samt även 5G i det området. Med din Motorola-edge-20-lite.

Har telefonen anslutit sig till 5G någon gång tidigare ? Så det inte är ett gammal abonnemang som behövs spärras upp för 5G. Eller går den alltid mellan 3G/4G symbolerna.

Har du senaste mjukvaran uppdaterad på din telefon ? Om du har en att hämta, så är det alltid bra att få den installerad. Dock så kan jag förstå att det kan vara lite svårt när hastigheten är som lägst.Men om det finns någon stund med lite bättre så kan det vara bra att göra.

Skulle gissa mig till att ni möjligtvis ansluter till samma mast om ni bor vid Skene & Spjutås.För där är det ca 2 mil däremellan “bilvägen” . så fågelvägen är la kortare.

Har du varit i kontakt med Kundservice angående detta ? Så dom får fått till sig informationen om att något inte står rätt till i området och därefter kan se vad för återgärder som behövs göras.Om det behövs göras en felanmälan till tekniska avdelningen.

Kontakta Kundservice←  https://www.tre.se/support?vaId=communityGen#kontaktaoss

/F

Jag gjorde en felanmälan till kundservice 2023-11-11, har även gjort ett antal uppdateringar i samma mail tråd (enligt instruktion i autosvaret) med mätvärden gjorda de efterföljande dagarna. INGEN återkoppling på detta alls ännu.

När det gäller mina värden ovan så kan mitt modem endast visa signalförhållandet till ett band åt gången. Dock indikerar den tydligt 4g+ vid användning när båda används, även vilka band den använder för det. Jag har den låst på band 1 och 20, det är vad denna masten har. Auto fungerar med (den låser på 1 och 20 då med) men upplever att låsningen gör det något stabilare. Installation gjordes i samråd med kundtjänst, och de har bekräftat att det är deras mast. Tog information om de 5 närmaste masterna i området (fick kompassriktning och avstånd till dessa från min adress av tekniska på kundtjänst) som jag sedan märkte ut på en höjdkarta för att hitta bästa vägen. Dock var ju masten utanför fönstret 450m bort överlägsen när det gäller signalförhållandet.

Och det har ju faktiskt fungerat riktigt bra under en längre tid INNAN detta.

Länk till antennen:https://www.lohelectronics.se/kampanjer/black-friday/poynting-riktantenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g

Länkade till fel antenn i hastigheten, har tittat lite på den ovan för att bättre pejla signalen på master längre bort,

Detta är den som sitter uppe:https://www.lohelectronics.se/kampanjer/black-friday/poynting-xpol-5g-lte-mimo-11dbi-698-3800-mhz

Tar en uppdatering i dag med då när vi ändå är i gång. 

Hastigheten har fortsatt att öka, något svajigare idag men landar ändå stadigt runt 80Mbps.

Trenden är alltså att det går åt rätt håll igen.

För info görs mina mätningar alltid från både bredbandsmodemet och telefonen, 5ggr från båda för att få ett tillförlitligt resultat. Vid eventuella avvikelser mellan de båda sker en felsökning här först och kontroll av vilka band de båda använder. Även cellinfo får jag ut från telefonen för att kontrollera att den inte bytt mast. (finns iofs inte mycket annat i direkt närhet men går att nå ett par till ändå ;) ) I huvudsak använder jag Speedtest men vid underliga eller oregelbundna värden dubbelkollas detta mot andra liknande tjänster.

För en stund sedan svarade även kundtjänst och ville ha kontakt per telefon under arbetstid. Vilket passar utmärkt då jag är ledig i morgon :)

Sammanfattningsvis en muntrare uppdatering av läget i dag, tycker jag faktiskt att fler borde göra och inte bara tystna när felen/problemen är avhjälpta.

Användarnivå 6
Emblem +40

 

@Skenebo

När man har VPN aktiverat så kan det variera lite över vad man får resultat kontra när man inte har det aktiverat. Oftast går svarstiden upp och hastigheten ner.Kan även bli lite ostabilare för känsliga tjänster. Allt är relativt beroende på hur snabb hastighet man får in från början såklart. Sen beror det lite på vilken VPN tjänst , hur deras kapacitet är och vart i världen man kopplar upp sig emot. Därav brukar dom ha många servrar att välja på för att sprida ut kapaciteten för sina kunder. Så det kan vara stor skillnad om man väljer att ko

la upp sin VPN mot någon server i Sverige kontra Tyskland som exempel.

Har själv också VPN av samma anledningar som du.Men för mig som får ut ca 400-600 Mbits i nedhastighet har lite att offra för VPN. Om man jämför med att man får ut kanske 30 Mbits ,då märks det av mer liksom. Sen får jag ju lite högre svarstid dock , som är en nackdel om man spelar spel. Men inte gör så märkbar skillnad om man bara surfar runt på nätet 😉.

@Spjutås

En tanke som slog mig angående din router. TP-LInk MR.600 .Antingen V1 eller V2 Det bör stå på etiketten på undersidan av routern. Är att den inte uppdaterar sin mjukvara automatisk / Firmware Over-The-Air (FOTA) ,  utan att man får göra det manuellt eller om det finns någon funktion vid det inloggade läget att göra det eller i Tether appen. Är inte lösningen hastighetsproblemen du haft dock , mer bara en tanke.Kan vara värt och se om den har senaste iaf Har själv haft Mr.200 sen tidigare och har för mig jag fick pilla med det manuellt.Men nu är din lite modernare och bättre. Om man nu vill hålla den up to date så att säga 😎

https://www.tp-link.com/se/support/download/archer-mr600/#ISP_File

Här kan du även se vilka band routern kan aggregera med .

https://static.tp-link.com/2021/202105/20210514/Archer%20MR600(EU)2.0_datasheet.pdf

Om jag tolkar det rätt. Så klarar den inte att aggregera B38 med B1/B20 .  B1+ B20 +(B38 som är 2600 Mhz TDD.) Om man nu har det hos någon mast i närheten.

Det kan även skilja vilka band respektive mast har även om ena kan vara närmare än den andra osv.Det kan även skilja en del när man gör hastighetstest beroende på vart servern finns som man testar emot.

Får hoppas det bibehåller sin stabilitet helt enkelt.Vore intressant och få veta vad strulet berodde på iofs.Om du nu får reda på det så att säga. Att få ut 80 -100 i hastighet är ändå relativt bra när du är ansluten till ett täckningsband (B20 på 800 MHz)  och till band 1 , 2100 Mhz.

Får hoppas jag inte missat något i era texter. Fått skumma igenom lite light 🤓

/F

Du har inte missat men läst lite fort, det är Skenebo som använder VPN. Jag gör det i undantagsfall för att komma åt tjänster jag inte når annars, till vardags gör jag det inte. Min MR 600 är V.3 ;), finns ingen nyare firmware till denna ännu dock är ISP listan uppdaterad till den senaste. (inget nytt för Sverige i den vad jag kunde se men ändå) Vad den kan och inte har jag koll på, (körde en MR 200 innan jag med så är väl förtrogen med dessa) appen är kraftigt begränsad i möjligheter, det är att logga in i den med webbläsaren om man ska justera några inställningar på riktigt.  Masten jag är ansluten mot saknar band 38 där av funderingarna på en antenn som exaktare kan pejla signaler bättre på avstånd. Om det blir en sådan så blir det även uppgradering av router. Att B1 & 20 inte levererar mer än de gör är jag tillfreds med, så länge hastigheten ligger runt eller stfax över 100Mbps är jag nöjd med det. Men när det trillade ner så extremt (o,5-5Mbps) är det oanvändbart och klart att något är galet. Och kontrollerar alltid hastigheten med MINST telefonen med, vid krångel används det fler enheter för att utesluta fel i denna ändan ;)

I skrivande stund ligger hastigheten på strax över 50Mbps, får se vad kundtjänst har för info under dagen.

 

@Skenebo

När man har VPN aktiverat så kan det variera lite över vad man får resultat kontra när man inte har det aktiverat. Oftast går svarstiden upp och hastigheten ner.Kan även bli lite ostabilare för känsliga tjänster. Allt är relativt beroende på hur snabb hastighet man får in från början såklart. Sen beror det lite på vilken VPN tjänst , hur deras kapacitet är och vart i världen man kopplar upp sig emot. Därav brukar dom ha många servrar att välja på för att sprida ut kapaciteten för sina kunder. Så det kan vara stor skillnad om man väljer att ko

la upp sin VPN mot någon server i Sverige kontra Tyskland som exempel.

Har själv också VPN av samma anledningar som du.Men för mig som får ut ca 400-600 Mbits i nedhastighet har lite att offra för VPN. Om man jämför med att man får ut kanske 30 Mbits ,då märks det av mer liksom. Sen får jag ju lite högre svarstid dock , som är en nackdel om man spelar spel. Men inte gör så märkbar skillnad om man bara surfar runt på nätet 😉.

@Spjutås

Jag brukar faktiskt köra med svensk VPN-server. Jag har provat med lite andra utlandsservrar tidigare, men tycker att det är bäst att köra med lokal server. Men jag upplever ingen större skillnad mellan att köra med VPN påslaget mot om det är avstängt. Jag tittar på Discovery plus, jag tittar även på 4K-videos på YouTube, och det är oftast inga problem med det ens om mitt VPN är påslaget.

 

Dessutom kan jag uppdatera läget om mitt mobila bredband nu. I måndags under lunchtid, så mätte jag internethastighet som jag får ut på min dator, där fick jag redan ut runt 170 Mbit/s. Jag mätte på bredbandskollen, fast.com och speedtest.net, alla de tre mätningssajterna visade likvärdiga mätresultat vid den stunden. Då var jag hemma och alltså uppkopplad mot 4G+-nätet.

 

Varför det gick så dåligt i fredags oavsett om jag var hemma eller i Borås, och oavsett om det var 4G+- eller 5G-nätet, har jag ingen aning om. Jag har haft problemen med omåttligt låga internethastigheter i hela tio dagar, från den 10 till den 19 november. Vad jag än gjorde med mitt VPN, hur många gånger jag än startade om mobilen, inget hjälpte då. Men nu har jag haft 170 Mbit/s i måndags, och runt 100 alla de andra följande dagarna.

 

Dessutom ser jag till att all mjukvara är så regelbundet uppdaterad som möjligt, och den första gången jag var uppkopplad mot 5G-nätet var inte i Borås, utan då var jag i Göteborg. Även i Göteborg fick jag växla ner från 5G- till 4G+-nätet några gånger, då internethastigheten mättes högre på 4G+ än 5G. Vissa gånger fick jag ut endast upp till 70-80 Mbit/s över 5G-nätet, men uppemot 180-190 över 4G+-nätet. Det var för en tid sen det var så när jag var i Göteborg, nu har jag inte mätt så mycket där borta, för jag åker dit en eller två gånger i månaden i vanliga fall. Men nu på senare tid så vet jag inte hur stor skillnad det gör om jag växlar ner från 5G- till 4G+-nätet, jag upplever inte mycket till skillnad nu på senare tid. Det var värre förr, känns det som. Så jag har varit uppkopplad mot 5G-nätet många gånger, flest i Göteborg och några få i Borås.

Emblem

Hej! Jag lånar denna tråd. Tyvärr väldigt svajig och dålig hastighet här i Skövde. 90% av tiden så är vi nere runt 5mb och stundtals så stiger hastigheten på nedladdning. Brukar vanligtvis ligga på 120-130 ner och 50-80 upp. Det har sedan i onsdags bara blivit sämre och sämre. 🤔 Exakt samma problem hände för 7 månader sedan. Då tog det flera dagar för dom att fixa felet. Jag ringde till support idag så dom vet om problemet, dom sa att dom skulle kolla på problemet men dom kunde inte säga så mycket mer. 

Klistrar in två skärmdumpar med ett par minuters skillnad. 

 

Svara