Fråga

Roaming i taiwan

  • 25 December 2023
  • 1 svar
  • 22 visningar

Hej,

Har 3Världen och befinner mig i taiwan nu. Har 5G täckning men hastigheten är så långsam att det tar upp till 1 min skicka ett meddelande i whatsapp.

 Vad är poängen med att erbjuda sådan tjänst som 3Världen när jag inte kan surfa som "hemma". Är det mobiloperatören här som stryper hastigheten eller kan Tre påverka det?


1 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Louischang Hej,

 

det finns ingen begränsning från Tres sida vad gäller hastigheten. Det kan vara så att det den operatör du är ansluten till i Taiwan inte kan leverera bättre anslutning på den aktuella platsen. Det finns några saker du kan testa för att se om det fungerar bättre:

  • Stäng av 5G - genom att göra detta kommer du kunna ansluta till 4G-nätet som kan ha bättre hastigheter. 
  • Söka och välja nät manuellt. I Taiwan kan du välja nedan nät;
    • VIBO,
    • Chunghwa,
    • Taiwan Mobile.

Lite beroende på vilken telefonmodell du har skiljer det sig lite exakt var du kan göra dessa val - men det är i telefonens inställningar och det brukar finnas under mobilnät eller liknande. Om du inte hittar det, återkom med vilken telefonmodell du har så kan vi guida dig. 📲

 

När du åker från Taiwan och kommer hem eller till ett annat land bör du aktivera automatiskt nätval/nätsökning igen. Telefonen kan annars ha svårt att hitta ett nytt nät eftersom den är inställd på att du ska ansluta till ett specifikt nät i Taiwan. 

 

Hjälpte detta? ⚡️

Svara