Skip to main content
Rookie
March 7, 2022
Besvarat

3G fungerar inte

• March 7, 2022
  • 42 svar
  • 2069 visningar

Jag har nu under minst ett par års tid haft problem med att allt fungerar fantastiskt bra med min telefon när den har 4G-täckning, eller för den delen WiFi, så klart. Men när telefonen råkar ut för 3G-täckning stannar allt upp. Har man tur så kommer telefonen igång med surfen på 3G efter flera minuter, men problemet blir inte bättre. Nu står jag inte ut längre.

Jag hade samma problem som nu med min iPhone 12 mini som med min nuvarande iPhone 13 mini.

Nätverksåterställning fungerar inte och startar jag om telefonen så kommer problemet tillbaka när jag åter får 3G-täckning. En kompist till mig har exakt samma problem, även om han har Hallon. Men det är exakt samma 3G-problem.

Är det fler av er som upplever detta? Även om 3G är långsamt jämfört med 4G så står det inte still.

Något är fel med Tres 3G-nät.

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej,

3G ska och kommer att försvinna hos alla operatörer senast 2025 (med undantaget 3G på 900mhz som vi planerar på att ha kvar ett tag till).

Planen är att ersätta 3G på 2100mhz som stängs ned, innan det stängs ned med exempelvis 4G på 2100mhz eller 800mhz. Eller eventuellt utöka kapaciteten om det redan finns.

Vår ambition är att täckningen inte ska bli sämre.

Om det är så att ni upplever en tydlig försämring av täckningen så vill jag uppmana er att kontakta vår kundservice för att göra en felanmälan.

Jag förstår er frustration. Hur upplevelsen ska vara i teorin och vad vi ser i våra system stämmer inte alltid överens med verkligheten.

Om ni vill veta mer om nedstägningen utav 3G så kan ni läsa mer här

42 svar

DukeTrådskapare
Rookie
September 12, 2022

Tack för svaret. Då kommer det dröja ett tag då jag bor i Örebro och här händer det inte mycket med 3-nätet. 5G vet jag inte ens när det är planerat för Närke och jag följer dessutom tråden “Nätutbyggnad” här på forumet för att se om något händer. Där är det däremot tydligt att det är stiltje i Örebros 3-nät.

Jag har kontaktat kundtjänst och skapat ett ärende men inget hände med det och då jag har två abonnemang i min telefon så kommer jag byta ut ett av dem till Telness i december istället. Så när jag då råkar ut för 3G-nätet i 3 så kan telefonen switch över till Telias nät.

Det är tråkigt då jag gillar 3. Men i och med att 3G-nätet inom 3 är så opålitligt så har jag inget val.

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 19, 2022

Tack för svaret. Då kommer det dröja ett tag då jag bor i Örebro och här händer det inte mycket med 3-nätet. 5G vet jag inte ens när det är planerat för Närke och jag följer dessutom tråden “Nätutbyggnad” här på forumet för att se om något händer. Där är det däremot tydligt att det är stiltje i Örebros 3-nät.

Jag har kontaktat kundtjänst och skapat ett ärende men inget hände med det och då jag har två abonnemang i min telefon så kommer jag byta ut ett av dem till Telness i december istället. Så när jag då råkar ut för 3G-nätet i 3 så kan telefonen switch över till Telias nät.

Det är tråkigt då jag gillar 3. Men i och med att 3G-nätet inom 3 är så opålitligt så har jag inget val.

Hej,

Jag har kollat lite och såg att vi inte har stängt ned något 3G i Örebro.

Jag har tagit kontakt med vår radioplanerare för Örebro i hopp om att få fram något som skulle kunna vara orsaken till just det problem du upplever. 

Återkommer när jag har fått svar. 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
DukeTrådskapare
Rookie
September 22, 2022

Tack Karl för att du kollar upp detta.

Som du kanske har sett på flera kommentarer i denna tråd så är det inte bara Örebro som är drabbat.

Ni har ett generellt nätproblem med 3G som tyvärr verka vara samma i större delen av Sverige, för jag upplever samma problem när jag är ute och reser, vilket jag även skrev tidigare.

Nykomling
September 26, 2022

Det är samma för mig. Att får man 3G täckning så är det ungefär som att inte ha någon täckning alls. Sjukt irriterande. Jobbar på järnvägen. Och det är inte många stunder man har täckning längre. Uddevalla-Göteborg är totalt värdelöst. E6 norr om Uddevalla mot Strömstad. Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga-Borås. Finns knappt någon täckning. Tres nät har tyvärr blivit helt värdelöst. Det är som 2000 igen med tre, man har bara täckning inne i Göteborg eller Uddevalla. Sedan är det dött. 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 26, 2022

Hej!

En snabb uppdatering så att ni inte tror att jag har glömt bort er, vi undersöker fortfarande vad det skulle kunna vara som orsakar detta. Det är eskalerat vidare internt till tekniker som utreder.

Om någon av er har någon specifik information om vad ni tror skulle kunna orsaka det, specifik plats eller liknande så får ni gärna fylla på antingen här, eller i ett PM. 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Nykomling
September 26, 2022

Strax norr om Ljungskile, Söder om Öxnered,  Vargön, Vedum, Ljung, Rabbalshede, Tanum Station, Strax Söder om Strömstad. 

Är några av ställena där jag har full 3G täckning men går inte att använda telefonen. Har en iPhone 14 Pro. 

Har även upplevt en försämring i täckningen i Dingle. Förr va det full täckning, nu får jag nöja mig med 2-3 ”pluppar” 

Med vänlig hälsning, 

kenny 

Rookie
September 28, 2022

Jag har samma problem. Har haft problemet minst ett år, jag tror faktiskt ända sedan jag skaffade min mobil, en iPhone 12. Internet går jättetrögt om det ens går att surfa alls, GPS:en fungerar inte. Detta gäller alla områden där det inte finns 4G utan bara 3G och den växlar över automatiskt. Det är fruktansvärt störande då t ex när man åker tåg så finns det bara 3G långa sträckor under upp mot 20 min då jag inte kan surfa, på motorvägar vissa fläckar, på landsbygden osv. Det rör sig t ex om områden söder om Trollhättan och mellan Trollhättan, Lödöse och Älvängen. Det är såpass dåligt att jag skulle vilja byta operatör. 

Jag ringde Tre:s kundservice och han gav lite förslag på åtgärder och att jag kunde felanmäla med en specifik adress. Men det handlar ju inte om en enstaka adress utan hela 3G-nätet? Hur många fler har detta problemet? Jag känner typ inga människor som har Tre så jag vet inte vilken omfattning det kan vara i.  

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 28, 2022

Hej @JennyO

Toppen att du flaggar om detta! Vi undersöker fortfarande vad det skulle kunna vara för något som orsakar det ni upplever.

Jag uppdaterar här när vi har ett svar. 😊

Rookie
September 28, 2022

Har testat dom åtgärder Tre:s kundservice föreslog men det fungerar inte. Såklart, vad jag misstänkte. 
Det kan ju inte bara vara vi i denna tråden som varit med om detta? Jag ser inte varför jag skulle gå in och felanmäla ett specifikt område när det uppenbarligen är ett större fel som Tre borde känna till. Detta borde prioriteras och vi borde få någon kompensation för detta? Såhär dålig täckning ska man inte behöva ha 2022. 

Förväntar mig en uppdatering kring hur ni jobbar med problemet. 

Rookie
September 28, 2022

Det funkar fortfarande inte alls? Jag betalar 300:- i månaden för 50GB pissigt 3g nät som inte ens fungerar? Hur kan ni sova om nätterna? Min tjej har telia och hon har full täckning 4g och stöter aldrig på liknande problem? Skamlöst