F.A.Q.

Ingen täckning i utlandet

  • 4 April 2018
  • 0 svar
  • 14589 visningar
Ingen täckning i utlandet
Användarnivå 3

Har du någonsin flytt undan Sverige under något av de kallare tre kvartalen under året, och till din fasa sett att du inte har haft någon täckning när flygplansläget slagits av? Oftast så finns det en lösning till varför man inte får täckning och här nedanför så har vi samlat information som förhoppningsvis kan hjälpa dig att koppla upp, så att du kan koppla av. 

 

Tips! 

Har du täckning och kan ringa men inte surfa trots att data-roaming är på? Då har du troligen en spärr på ditt abonnemang för data i utlandet inlagt sedan tidigare.

Kontakta kundservice så hjälper dom dig att ta bort den.

 

Vanliga åtgärder som du kan göra när du inte får täckning i utlandet:

  1. Starta om din mobil
  2. Sök nätverk manuellt i telefonen

 

 Om du har haft täckning under din vistelse men att det helt plötsligt slutat fungera på en plats som det tidigare fungerat på så kan detta bero på någon av följande orsaker:

  • Den lokala operatören har problem i det aktuella området.
  • Ditt abonnemang har spärrats till följd av en obetald faktura, kontrollera Mitt3 för att se över att du inte har några fakturor som förfallit.
  • Operatören som du är uppkopplad emot har bortprioriterat din anslutning.
  • Kostnadskontrollen är uppnått. Du kan läsa mer om hur du ändrar det här.


Om du inte återfår täckning automatiskt efter att du har tagit bort eventuell begränsning eller betalat fakturan så kan du komma att behöva starta om telefonen och också söka nät manuellt. Denna åtgärd kan man komma att behöva upprepa några gånger innan det går att ansluta till den utländska operatören.


Det här ämnet är stängt för kommentarer