Ingen täckning i utlandet

  • 4 april 2018
  • Utland
  • 0 svar
  • 1212 visningar
Ingen täckning i utlandet
Användarnivå 5
Emblem +5
Har du någonsin flytt undan Sverige under något av de kallare tre kvartalen under året, och till din fasa sett att du inte har haft någon täckning när flygplansläget slagits av? Oftast så finns det en lösning till varför man inte får täckning och här nedanför så har vi samlat information som förhoppningsvis kan hjälpa dig att koppla upp, så att du kan koppla av.

Vanliga åtgärder som du kan göra när du inte får täckning i utlandet:
  • Starta om din mobil.
  • Sök nätverk manuellt.
Om du precis landat i landet och ser att du inte har täckning medan att andra i ditt sällskap har det så beror det med största sannolikhet på att det finns en begränsning på ditt abonnemang som lagts till vid ett tidigare tillfälle. Om du vill ta bort begränsningen så behöver du komma i kontakt med vår kundservice.

Om du har haft täckning under din vistelse men att det helt plötsligt slutat fungera på en plats som det tidigare fungerat på så kan detta bero på någon av följande orsaker:
  • Den lokala operatören har problem i det aktuella området.
  • Ditt abonnemang har spärrats till följd av en obetald faktura, kontrollera Mitt3 för att se över att du inte har några fakturor som förfallit.
  • Operatören som du är uppkopplad emot har bortprioriterat din anslutning.

Om du inte återfår täckning automatiskt efter att du har tagit bort eventuell begränsning eller betalat fakturan så kan du komma att behöva starta om telefonen och också söka nät manuellt. Denna åtgärd kan man komma att behöva upprepa några gånger innan det går att ansluta till den utländska operatören.

Jag kan ringa och skicka SMS men inte surfa, vad beror det på? För att kunna surfa i utlandet så behöver dataroaming vara aktivt i din mobil.
Följ instruktionerna för din telefon med hjälp av våra våra mobilguider.

Jag får ingen täckning utomlands med mitt 3Kontant, hur kommer det sig? Det beror på att våra kontantkort är nationella, så de fungerar endast när du befinner dig inom Sverige.

Jag har satt in ett SIM-kort från en lokal operatör i min mobil men får det inte att fungera.
Det beror med största sannolikhet på att din telefon är operatörslåst. Du kan se om du har möjlighet att låsa upp din telefon direkt via vår hemsida.

Detta ämne har stängt för kommentarer

Vi använder cookies

Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

Acceptera Cookie settings